Monday, 30 April 2012

sindrom mengigau....

ok...citer sal ngigau...n aku seorang yg kuat ngigau! -__-" (malu ok!) yg selalu perasan aku ngigau ni, confirm la roomate aku yg cumel tu...lg2 bila dalam 1 hari tu, byk keja aku buat...(konon busy la kn), then mlm mesti aku ngigau...mcm2 la aku merepek...ckp sorg2...ble esoknye, roomate aku pn open table ar...cter kt aku...hah!serius ketawe x leh cover sal malu sgt! huisshhh....awat la jd lagu ni! kdg tu aku tnye jam pukul bape la... aku t'kuar ayt "awk bt ape tu"..hahaha....nasib x pnh lg kua ayt "syg nk kiss"...confirm dpt PENYEPAK! so nak elak dr ngigau ni, aku kne la dpt rehat yg secukupnye...InsyaAllah, mlm tu confirm aku tido lena punyee....xde la keesokkn harinye roomate aku boleh gelak2 kn aku kn, kn,kn....ok la, mau tdo,,,nt tdo lmbt, duk sibuk update blog yg xde sesape  bace neh...mau aku ngigau lg...ha, hari ni 1 May 2012, so nk wish...happy labour day! :) Assalamualaikum.

Monday, 16 April 2012

Mid sem lagi...

kejup je rasenye ble cti...pejam celik, pejam celik...eh...cuti mid sem da abes? makne nye kena la kembali ke UUM tercinta :) dah rindu kt bilik neh...mmg x saba nk smpi kolej.. so time cti ape je yg di buatnye? erm...kalo aku time cti sem bru2 ni aku pgi umah sis aku, then pgi pulak umah roomate aku n lg bape hari nk abes cti baru lah balik umah sendiri..ble kt umah, mcm bese la..mcm2 keja perlu dilakukn..org pompuan ni kena la rajin kn. n aku jage ank buah aku => aku mintak sis aku tinggalkn je ank dia kt umah, x payah anta pgi umah pengasuh..bkn slalu pn aku balik kn. lagi pun aku suke kt budak, so xde hal lah nk jage ank buah sndri. nme ank buah aku ni "mohd darwisy al-umair", dia baru setahun 5 bln. mlot dia becok, ape org kt sekeliling dia buat mesti dia nk tiru..bdk2 umo mcm ni, dia akan belajar sst melalui pemerhatian. ape yg kite ckp pn dia akn ikot. so org dewasa ni (temasuk lah dri sy sndri) becakap kena hati-hati...jgn ckp benda yg x elok, nt diorg pn akn ikot. kena tnjuk cth yg baik :) x saba nk tgk setiap perubahan darwisy lagi lepas ni...semoga ank buah aku jd org yg berguna bila besar nt...amin...

Thursday, 5 April 2012

Mid Sem....

Bila cuti sem je, sume student cepat je nak balik.....berlari-lari nak balik, hehehee...aku je balik lambat sikit, syg rasenye nk skip class.erm...kt blok aku ni pun da sunyi..kt level aku ni rasenye cam tgl aku "sorang" je...so, bila tgl sorang2 ni....layan lah movie, makan, study jup...then on9, tgk pic2 lame...dnga lagu...tgk movie lagi....makan lagi, buat asgmnt sikit.mmg sgt sunyiiiii..............!awesome la sgt bile tgl sorg2 neh (padehal takot!) kt bawah ni ade pic aku ng cosmate aku n lecture aku yg TERBAIK! (saje gatal tgn nk tayang)

aku, lecture aku yg awesome & cosmate aku yg baik

Sunday, 1 April 2012

BAB 9 : KAEDAH PENYELESAIAN MASALAH.


Setiap manusia mempunyai masalah dan setiap masalah yang dihadapi oleh manusia ada jalan penyelesaiannya. Ada masalah boleh diselesaikan dengan menggunakan cara logik, penyelesaian secara agama, penyelesaian secara perasaan  dan ada yang memerlukan penyelesaian secara kreatif. Namun begitu di dalam menyelesaikan masalah, ada juga orang yang dapat mencari penyelesaian masalah lebih cepat daripada orang lain. Terdapat beberapa ciri penting di dalam individu yang menjadikannya seorang penyelesaian masalah yang berkesan :   

1)      Motivasi yang kuat
Bersikap positif dan tidak mudah mengalah dengan semua kesukaran. Mereka akan  melihat masalah yang ada di dalam kehidupan harian sebagai sementara sahaja. Malahan mereka ini akan melipat gandakan usaha mereka untuk mencari penyelesaian apabila masalah itu menjadi rumit.
2)      Trait yang positif
Iaitu mempunyai emosi yang stabil supaya dapat menyelesaikan masalah secara objektif serta dapat menerima pertolangan dari orang lain. Sebagai penyelesai masalah yang berkebolehan, mereka ini boleh bekerjasama dengan orang lain untuk mencapai kejayaan. Penyelesai masalah juga mestilah cerdik dan pintar serta mereka ini harus terus berusaha tanpa merasa jemu atau bosan dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
3)      Jati diri
Mempunyai tahap keyakinan diri yang tinggi dan dapat menguasai situasi yang mungkin timbul serta berfikiran positif dan yakin bahawa mereka boleh menyelesaikan masalah.
4)      Membina kemahiran
Menggunakan berbagai-bagai teknik dan model dalam penyelesaian masalah. Kemahiran penyelesaian masalah boleh dipelajari melalui kursus-kursus pengurusan masalah yang pendek atau menghadiri bengkel-bengkel pengurusan masalah. Antara contoh model penyelesaian masalah adalah “penyelesian masalah enam langkah” yang diperkenalkan oleh Chang dan Kelly :
                                I.            Kenal pasti masalah
                              II.            Analisa punca masalah
                            III.            Kenal pasti cara penyelesaian
                            IV.            Pilih penyelesaian yang terbaik
                              V.            Bentuk plan tindakan
                            VI.            Pelaksanaan dan penilaian
Berikut ialah satu model penyelesaian masalah secara logik dan saintifik yang menggunakan lapan langkah.
 Model penyelesaian masalah secara saintifik dan logik.
Langkah pertama : Mendefinisikan masalah.
Mendefinisikan masalah dengan betul adalah penting. Oleh itu, seseorang individu yang menghadapi masalah perlu memahami semua faktor yang menyebabkan berlakunya sesuatu masalah itu dan dimana masalah itu berlaku. Ianya akan memudahkan lagi untuk kita memahami masalah sebenar.
Langkah kedua : Mengkelaskan masalah.
Cara mengkelaskan masalah ialah berdasarkan tinggi atau rendahnya risiko yang ada pada tipa-tiap masalah. Selepas mengenal pasti risiko tiap-tiap masalah tersebut, selesaikan dahulu masalah yang paling tinggi risikonya.
Langkah ketiga : Tentukan objektif.
Objektif yang hendak dicapai haruslah jelas, mudah difahami dan praktikal.
Langkah keempat : Tentukan ukuran kejayaan.
Ukuran kejayaan menentukan standard atau piawaian yang akan menjadi pengukuran tentang kejayaan dalam penyelesaian masalah. Oleh itu, kriteria kejayaan perlu ditentukan dahulu sebelum penyelesaian masalah dimulakan.
Langkah kelima : Kutipan data.
Semua faktor yang menjadi punca kepada masalah yang sedang diselesaikan perlulah dikumpul. Beberapa kemahiran diperlukan dalam proses mengumpul maklumat seperti pemikiran yang kreatif, mengenal pasti maklumat yang relevan dan boleh digunakan dalam proses penyelesaian masalah.
Langkah keenam : Membuat keputusan.
Langkah seterusnya ialah membuat keputusan untuk memilih opsyen yang paling tepat. Untuk membuat keputusan yang efektif, cara bagaimana pendekatan pengurus membuat keputusan itu adalah penting. Pendekatan yang paling baik ialah mendapat consensus daripada semua staf di dalam memilih opsyen untuk dilaksanakan.
Langkah ketujuh : Melaksanakan keputusan yang diambil.
Orang yang melaksanakan keputusan yang diambil harus memberi perhatian kepada perkara-perkara yang teliti dan penelitian yang rapi akan membawa kepada kejayaan pelaksanaan. Ada beberapa perkara yang harus diambil kira semasa melaksanakan keputusan seperti keyakinan, kesungguhan, kemahiran, ketepatan, penyesuaian, objektiviti dan kebolehan bekerja dalam kumpulan.
Langkah kelapan : Penilaian.
Penilaian adalah penting kerana ia akan memberi gambaran tentang keberkesanan tindakan penyelesaian masalah yang telah diambil. Perlu dikenal pasti langkah-langkah yang manakah dapat dilaksanakan dengan baik atau sebaliknya.